Personalizarea autoturismului: colantare sau vopsire?

Pe durata de functionare a unui autoturism, la un anume moment dat se ajunge in situatia in care posesorul ei este pus in sa aleaga intre revopsirea totala sau partiala. Acum insa se naste dilema impusa de chiar tehnologia moderna, de astazi.

Dilema presupune existenta a doua tehnici de lucru a suprafetei caroseriei. Cea dintai este vopsirea clasica, cea de-a doua fiind colantarea.

Colantarea auto este procesul ce poate sa aiba un dublu rol: cel de protectie si de acoperire respectiv decorare a suprafetei caroseriei. Fiind relativ recent, au aparut pareri atat pro cat si contra acestui procedeu. In cele de mai jos ne propunem sa facem o analiza a avantajelor si dezavantajelor cele mai importante ale acestor doua metode.

De-a lungul vremii s-a demonstrat ca vopsirea caroseriei reprezinta o solutie de lunga durata, competitiva, fiind si una care nu ridica multe probleme la aplicare. Avantajul cel mai important oferit de vopsire e durata foarte mare pana la o alta aplicare. Insa, vopseaua e foarte „sensibila” cand este vorba despre lovituri, zgarieturi etc. Aceste interactiuni mecanice, indeparteaza staturile de vopsea, ducand, invariabil, la o oxidare a materialului tablei si la aparitia neplacutei rugini.

Normal, ca in oricare proces tehnologic, diferenta este facuta de calitatea materialelor utilizate, dar si de calitatea executiei. Pentru ca finalul sa ofere un rezultat de calitate, Bonifol recomanda ca obligatorie aplicarea de mai multe straturi de materiale anticorozive, de vopsea si de lac. apoi este obligatorie tratarea termica pentru uscarea si fixarea finala. Tratamentul termic se face intr-un asa-zis „cuptor” – un spatiu special amenajat, care este izolat complet de impuritatile venite din mediul exterior, in care este generata o temperatura relativ inalta (circa 60-80°C).

Datorita proceselor actuale din specialitatea vopsirii auto, durata necesara vopsirii totale a caroseriei s-a redus la doar cateva ore comparativ cu cele cateva zile necesare nu cu multi ani in urma. Deci, acest intreg proces tehnologic precum si utilajele implicate au ca rezultat o vopsire integrala a autoturismului care costa mult comparativ cu ceea este numita colantare.

Colantarea este o tehnica noua, care necesita doar ca suprafata de suport (caroseria masinii adica) sa fie bine curatata de impuritati, de grasimi si de eventualele puncte de rugina. In momentul colantarii masinii se folosesc unele instrumente precum si solutii speciale ce favorizeaza aplicarea dar si maresc durata de folosire a foliilor. Avantajul cel mai mare al colantarii il reprezinta pretul. In comparatie cu vopsirea, pot sa fie diferente de genul: o colantare = 1.000 lei, o vopsire = 1.000 de euro.

Colantarea are marele dezavantaj al timpului relativ mic in care acel autocolant se deterioreaza. Insa, aspectul este direct proportional si cu calitatea materialului foliei si a manoperei aplicate. Astfel, exista solutii in care producatorul de folie da o garantie de 4 pana la 10 ani. Deci, un produs ieftin ar putea sa aiba o durata de folosire de circa un an, insa o folie buna, de calitate, bine aplicata, la un cost mai ridicat, este posibil sa dureze, in medie, pana la 4 sau 5 ani.

Mai mult, colantarea va ofera o protectie in plus pentru vopseaua masinii in ce privesc zgarieturile ori alte interactiuni mecanice externe. Pentru aceia ce doresc sa-si vopseasca autoturismul si apoi sa si-l protejeze contra zgarieturilor, se gaseste, de exemplu, o folie transparenta ce poate sa fie aplicata numai in zonele mai expuse, cum ar fi pragurile, aripile, capota, bara de protectie din fata / din spate.

O colantare a masinii reprezinta o solutie convenabila pentru buzunarul unui proprietar auto si este o alternativa buna la clasica vopsire. Oricare ar fi suma alocata, aceasta e o metoda pragmatica de a proteja vopseaua dar si una de infrumusetare a autovehiculului.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *